Masuk saja ke gerbang perkahwinan kebanyakan orang akan hadapi masalah yang sama.Ibu mertua.Jarang kita dengar orang bermasalah dengan bapa mertua.Mungkin kerana orang perempuan ni agak cerewet nak di bandingkan dengan lelaki maka timbulnyer masalah2 yang berkaitan dengan ibu mertua ni.Selalunyer kerenah tak ngam dengan ibu mertua ni biasa di hadapi oleh menantu perempuan.Biasa la kalau perempuan dengan perempuan.Mungkin kerana si emak merasakan anaknyer dah di ambil orang,manakala si isteri merasakan si suami hak milik dia seorang maka jadi la macam-macam cerita antara beribu-ribu cerita.
Mari kita kongsi cara2 nak berbaik-baik dengan mak mertua ni.
1.Buat bodoh je.
Mak mertua kalau tak berkenan dengan menantu perempuan, kita buat apa saja kebaikan memang tak di pandang.Ada saja yang tak kena pada mereka.Jangan susah hati dan pening2 kepala.Buat bodoh je.Dalam hati ingat,fikir yang baik-baik saja pasal mak mertua kita.Contohnyer...oh mungkin mak mertua aku tak sihat,penat,stress,susah hati atau sebagainya.Hati kita kena bersih selalu.
2.Kurangkan bercakap tapi senyum sokmo.
Jangan pot-pet pot-pet mulut tu.Sesetengah ibu mertua suka sangat kalau dapat menantu yang ramah tamah ni.Tapi ingat mula-mula memang suka,tapi kalau dah terlampau peramah silap haribulan boleh perang besar you know.Bersederhana,bercakap bila perlu supaya kita tak tersilap cakap.Kesannyer besar sekali,silap2 bertahun2 boleh tak bertegur sapa dengan ibu mertua.Yang penting senyum sokmo.
3.Memaafkan.
Ibu mertua kalau tak suka menantu macam-macam dia akan buat bagi kita sakit hati.Kadang-kadang tak pasal-pasal kita boleh bergaduh dengan suami.Jangan simpan dalam hati.Selalu la bersikap memaafkan walau pun kita tau dia yang salah. Ingat dalam hati...oooo...suatu hari nanti aku pun bakal jadi mak mertua jugak,mungkin aku pun akan banyak songgeh jugak macam mak mertua aku ni..
4.Ringan tulang
Sesekali balik rumah mak mertua jangan la buat perangai pemalas macam kat rumah kita sendiri.Bangun pagi2,lepas solat subuh pergi ke dapur.Tolong mak mertua buat sarapan,tolong memasak dan tolong kemas rumah.Kalau tak pandai masak,jangan malu2 bertanya dengan mak mertua,apa yang patut kita buat.Mak mertua ni ego nyer tinggi sikit.Kita kena buat kan diri dia rasa macam diva.Biar dia rasa dia yang terror dan pandai memasak,masakan dia yang paling sedap,pandai kemas rumah dan sebagainyer.Yang penting semuanyer terbaik.
5.Penampilan diri
Bila balik rumah mertua,penampilan diri penting.Bila dia tengok kita berpakaian bersih dan kemas sekurang2nyer dia tahu anak dia tak silap pilih.Kalau kita berserebeh aje depan mak mertua,dalam kepala dia,dia boleh bayangkan macam mana la berserabut nyer rumah kita.Elakkan diri dari meninggikan suara dengan suami dan anak-anak di depan mertua.Memang tak patut buat perangai macam ni.Perangai kita pun kena sederhana.
6.Jangan tinggal serumah
Lepas kahwin duduk la di rumah sendiri.Susah senang kita hadapi sendiri bersama-sama.
Pada menantu-menantu perempuan bersabar je la menghadapi kerenah mak mertua.Bukan semua mak mertua jahat,dalam jahat tu ada jugak baiknyer yang kita tak sedar.Jangan gaduh-gaduh dengan mak mertua,kita kena ingat dia yang melahirkan suami kita.
Kepada ibu-ibu mertua,tak baik benci2kan menantu.Ingat,bila kita sakit nanti menantu yang kita tak suka tu la yang akan menjaga kita,mandikan kita,cuci najis kita dan suapkan kita makan.Apa yang saya tulis ni sebahagian nyer adalah berdasarkan pengalaman sendiri.Semoga berbahagia kepada pembaca-pembaca artikel ini.