nuffnang

Followers

xchngelink

Monday, February 7, 2011

Bila mertua tak suka menantu....




Masuk saja ke gerbang perkahwinan kebanyakan orang akan hadapi masalah yang sama.Ibu mertua.Jarang kita dengar orang bermasalah dengan bapa mertua.Mungkin kerana orang perempuan ni agak cerewet nak di bandingkan dengan lelaki maka timbulnyer masalah2 yang berkaitan dengan ibu mertua ni.Selalunyer kerenah tak ngam dengan ibu mertua ni biasa di hadapi oleh menantu perempuan.Biasa la kalau perempuan dengan perempuan.Mungkin kerana si emak merasakan anaknyer dah di ambil orang,manakala si isteri merasakan si suami hak milik dia seorang maka jadi la macam-macam cerita antara beribu-ribu cerita. 

Mari kita kongsi cara2 nak berbaik-baik dengan mak mertua ni.

1.Buat bodoh je.
Mak mertua kalau tak berkenan dengan  menantu perempuan, kita   buat apa saja kebaikan memang tak di pandang.Ada saja yang tak kena pada mereka.Jangan susah hati dan pening2 kepala.Buat bodoh je.Dalam hati ingat,fikir yang baik-baik saja pasal mak mertua kita.Contohnyer...oh mungkin mak mertua aku tak sihat,penat,stress,susah hati atau sebagainya.Hati kita kena bersih selalu.

2.Kurangkan bercakap tapi senyum sokmo.
Jangan pot-pet pot-pet mulut tu.Sesetengah ibu mertua suka sangat  kalau dapat menantu yang ramah tamah ni.Tapi ingat mula-mula memang suka,tapi kalau dah terlampau peramah silap haribulan boleh perang besar you know.Bersederhana,bercakap bila perlu supaya kita tak tersilap cakap.Kesannyer besar sekali,silap2 bertahun2 boleh tak bertegur sapa dengan ibu mertua.Yang penting senyum sokmo.

3.Memaafkan.
Ibu mertua kalau tak suka menantu macam-macam dia akan buat bagi kita sakit hati.Kadang-kadang tak pasal-pasal kita boleh bergaduh dengan suami.Jangan simpan dalam hati.Selalu la bersikap memaafkan walau pun kita tau dia yang salah. Ingat dalam hati...oooo...suatu hari nanti aku pun bakal jadi mak mertua jugak,mungkin aku pun akan banyak songgeh jugak macam mak mertua aku ni..

4.Ringan tulang
Sesekali balik rumah mak mertua jangan la buat perangai pemalas macam kat rumah kita sendiri.Bangun pagi2,lepas solat subuh pergi ke dapur.Tolong mak mertua buat sarapan,tolong memasak dan tolong kemas rumah.Kalau tak pandai masak,jangan malu2 bertanya dengan mak mertua,apa yang patut kita buat.Mak mertua ni ego nyer tinggi sikit.Kita kena buat kan  diri dia rasa macam diva.Biar dia rasa dia yang terror dan pandai memasak,masakan dia yang paling sedap,pandai kemas rumah dan sebagainyer.Yang penting semuanyer terbaik.

5.Penampilan diri
Bila balik rumah mertua,penampilan diri penting.Bila dia tengok kita berpakaian bersih dan kemas sekurang2nyer dia tahu anak dia tak silap pilih.Kalau kita berserebeh aje depan mak mertua,dalam kepala dia,dia boleh bayangkan macam mana la berserabut nyer rumah kita.Elakkan diri dari meninggikan suara dengan suami dan anak-anak di depan mertua.Memang tak patut buat perangai macam ni.Perangai kita pun kena sederhana.

6.Jangan tinggal serumah
Lepas kahwin duduk la di rumah sendiri.Susah senang kita hadapi sendiri bersama-sama.

Pada menantu-menantu perempuan bersabar je la menghadapi kerenah mak mertua.Bukan semua mak mertua jahat,dalam jahat tu ada jugak baiknyer yang kita tak sedar.Jangan gaduh-gaduh dengan mak mertua,kita kena ingat dia yang melahirkan suami kita.

Kepada ibu-ibu mertua,tak baik benci2kan menantu.Ingat,bila kita sakit nanti menantu yang kita tak suka tu la yang akan menjaga kita,mandikan kita,cuci najis kita dan suapkan kita makan.Apa yang saya tulis ni sebahagian nyer adalah berdasarkan pengalaman sendiri.Semoga berbahagia kepada pembaca-pembaca artikel ini.


13 comments:

  1. thx yer kak bg petua ni.hahaha..isau gak sbb insyallah dlm tahun ni bkl mndirikan umah tangga.
    wat masa skunk bkl mk mertua okey jew..coming soon tu yg mrisaukan skit....

    ReplyDelete
  2. SAYA pun takut tu juga,sekarang ok je...lama2 kelamanya..tau la perangai mak mertua...TAKUT

    ReplyDelete
  3. tapi cmner klu mak mertua yg suka cerita hal2 ank menantu kat jiran tetangga...apa kita nk buat?? selain tu suka mengadu kat ipar duai padahal kita ckp lain dia cerita lain ,ipar duai percaya ...saya sgt tertekan ..sampai rasa nk minta cerai je...

    ReplyDelete
  4. saya belum kahwen lagi tapi fam bf sy dah xsuka saya..salah satu sebab negeri yg..diorg xske sy dari *****..mak bf saya pon ada kenenkan ank dy dgn perempuan lain..ada nasihat untuk saya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mira,lebih baik tak payah teruskan hubungan tu,klaudah kawin nanti akan ada masalah nanti,percayalah,kalau dah family dia tk suka susah,semoga saudari fikr balik sega2nya,sya dah terlebih dulu merasainya

      Delete
  5. salam..saya sama nasib dgn awak miya.. fam bf sya pun tak suka kt saya.. kadang2 rasa apa la nsib diri.. mereka lebih sukakan bekas tunang bf saya.. hari tu nk tunang dah tapi tak jdi sebb kan mereka tak suka saya.. kerana ini kami selalu menunda tarikh perkhwinan... rsa tak kuat nk hadapi sume nie... tapi hubungan saya dgn bf lgsung tak da mslah..macam mana ya..bntu saya..

    ReplyDelete
  6. mula dulu memang asyik senyum sokmo je...jarang nak cakap tengok je perangai mak mertua layan....tapi 2 -3 tahun ni makin menjadi jadi semua yang tak kena...setelah 13 tahun kahwin....dulu pun makan ati juga tapi tak la simpan dalam hati...buat de je...sekarang ni dia asyik nak kena dengar ckp dia je...walaupun dia dia datang umah kita ...semua nak dikomennye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu,,rasanya lebih baikkawin dgn anak yatim lgi baik,,

      Delete
  7. cakap senanglah,,tpi yg merasa je yg tahu,sya plak dapat makmertua yang suka campur tangan rumahtangga sya,suruh balik umah dia tiap2 minggu,bosan!!!
    memang la dia baik,tpi asyik nak kena dengar cakap dia je..tension

    ReplyDelete
  8. Susah nk dpt mak mertua yg btl2 treat kita mcm anak dia,lg2 kalo dia asyik bercerita menantu yg 1 tu x elok perangai la itu la ini la...menyesal bg kawin la..abes kita yg dgr ni pun terfikir mcm ntah2 kt blkng aku pun dia kutuk...kalo dah asyik bercerita keburukan anak jer...inikan lg kita yg hanya menantu jer kan? Kadang2 tu masa nk mkn blh plak gunakan nama cucu dia ckp aku ni asyik tido jer..abg aku diam jer dah tao mak dia memang suka kenakan org dlm diam..bila aku jwb blk trus diam...aku kt dlm blk tu bkn tido tp tgh melayari internet. .itu yg bapa mertua aku suka marah kt mak mertua aku tu, sib bayek ada backup....dah la 2 bln aku mengadap muka dia nanti nk berpantang..malas nk stress coz tgu ari nk bersalin...

    ReplyDelete
  9. Suka dengan entry ni :) Pastu suke gak ngan komen juliana mamafaris & MIYAMIENATASHA tu.. Kalo keburukan anak sendiri dok jaja sana sini bagi sume orang tau, apatah lagi cite pasal menantu kan (Allahualam).. ish!ish!ish!

    Pada saya, sebagai menantu memangla kita kena jaga hati mak mertua ni. Tapi sepatutnya mak mertua ni pun kenala jugak jaga hati kita sebagai anak menantu ni kan. Barula fair.. Memang tensen dapat mak mertua yang suka cakap lepas, sindir2, asyik ikut telunjuk dia, bile cakap suke tokok tambah bagi sedap citer dan suke jaja cite family sendiri sane sini ni (radio hot bergerak). Pastu bile dah kecoh xmengaku pulak dia yang menjaja, xpaham sungguh! tension..tension..tension.. Kang mulala kite pon nak banding "mak bapak aku pun x macam tu".. Sabar je la hati..

    ReplyDelete
  10. salam
    sy pn mengalami masalah ni jgk..almaklumlah suami anak sulung anak kesayangan..awal2 kawen sy try nk call mak die konon nk borak2 tnye kabar tp xpenah die jawab..mcm2 alasan die bg kata gi klas mengaji lah tp xkan setiap masa gi kelas..sy pn penat nk tepon...bile balik umah suami sy turun dapur n tanya nk tlg ape2 tak tp die slalu cam halau ckp "xde ape nk buat dah i can handle it"...sy senyap je lg..last week bile dtg rumah die time nk balik tu sy nk salam tp gaya die cm xnak salam ngn kite ..tarik tangan cpt2...biasnya sy salam ngn mak sy ..sy cium pipi mak sy..ni cmne sy nk cium nk salam pn cam tak mahu..tp xpe lah sy diam kan aje..sy xbg tau suami..tp sy kesal sbb sy bkn mintak hantaran tinggi..duit hantaran pun guna duit sy..majlis kawen pn buat untuk kedua belah pihak tu pn semua bapak sy sponsor..sy xkisah pn bab duit ni even mak die ade bg 9 ribu utk belanja kawen..ayah sy bg balik duit tu pd suami sy..sy cume xpaham ngn perangai mak dia..sy yg hidup susah senang dgn anaknya..agak pelik sbb mak die ajk masjid n slalu gi kelas mengaji n tadarus di sana..sy cuma pujuk hati ni sbb kalau org yg baik die akan redha dengan jodoh anak dia..suami sy ade 2 org adik beradik..wife adik suami pn mak die tak suka..

    ReplyDelete