nuffnang

Followers

xchngelink

Thursday, February 17, 2011

Sg.Tesong







Sg.Tesong,terletak bersebelahan dengan Sg.klah.Kawasan perkelahan yang cantik di kelilingi dengan kehijauan hutan khatulistiwa.Air nyer jernih dan terdapat batu2 besar dengan air sungai yang mengalir deras.

Hujung minggu ramai yang datang berkunjung kesini mandi-manda dan berkelah.Nak datang ke sini kita akan melalui satu perkampungan orang asli.Kampung orang asli ini terletak betul2 di tepi sungai Tesong.

Kebiasaan nyer pada hujung minggu Tok Batin Sg. Tesong ni akan memastikan yang anak2 buahnyer tidak akan turun mandi2 di Sg.Tesong ni sebagai menghormati tetamu-tetamu yang datang berkelah ke situ.

Ntah macam mana satu hari,datang seorang hamba Allah ni ke Sg.Tesong.Dia datang bukan pada hujung minggu tapi pada waktu hari berkerja.Siap bawak kengkawan lagi,omputih.Orang2 asli di kampung tersebut tidak bersedia nak menerima tetamu pada hari2 biasa ni.Kebiasaan nyer diaorg ni basuh kain dan mandi2 time orang tak ada kat sungai.

Faham2 je la kalau dah mandi2 tu,tentula diaorang ni mandi telanjang.Pulak2 yang turun mandi ketika itu semua nyer anak2 gadis orang asli di situ.Omputih yang datang ni tak tau adat orang langsung.Walau diaorang tu orang asli tapi diaorang rasa diri diaorang pun ada maruah juga.Omputih ni siap bawa kamera yang lensa nyer panjang sekaki.Tau2 je la,kalau sekali zoom....mende2 yang tak patut nampak pun boleh nampak dengan jelas.Ntah2 gambar diaorg tu dah masuk Nat Geo kot...hahaha..

Marah dan tak tahu nak protes kat mana orang2 asli tersebut telah merosakkan kemudahan2 yang telah sedia ada di situ.Akhir kata kita kena belajar menghormati orang lain.Tak kira la apa bangsa pun diaorang tu.Jangan sampai dah terkena ilmu hitam baru nak salahkan orang lain pulak yer...











                                     Tarian Sewang-Sewang.


P/S-Gambar-gambar di atas adalah koleksi peribadi saya sendiri.Salam.



1 comment: